Kolory warzyw a witaminy i wartości odżywcze. Jakie warzywa warto jeść?

Nie od dziś wiadome jest, że warzywa powinny być jednym z niezbędnych elementów naszej diety. Dostarczają nam na co dzień wielu witamin i minerałów, dzięki którym nasz organizm prawidłowo funkcjonuje. Jak jednak ma się do tego ich kolor? Po które warzywa warto sięgać?

Czy kolory warzyw mają znaczenie?

Warzywa w naszej diecie spełniają bardzo ważną funkcję, dostarczając nam cennych witamin i minerałów, ale czy ktokolwiek z nas zastanawiał się nad tym, jaki wpływ na składniki odżywcze mają ich kolory? Jak się okazuje, ma to całkiem spore znaczenie, ponieważ wybrane barwy będą nas informować o tym, co mogą nam one zaoferować. Mówi się też, że im ciemniejsze będą warzywa, tym więcej zdrowych składników zawierają. Warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym barwom oraz konkretnym warzywom i ich właściwościom.

Co oferują nam zielone warzywa?

Z zielonych warzyw najlepiej sięgać po kapustę pekińską, brokuły, kalarepę, jarmuż, groszek, zieloną paprykę czy natkę pietruszki. Za ich kolor odpowiada duża ilość chlorofilu, który ma bardzo istotny wpływ na układ trawienny oraz pracę wątroby. Są bogate w witaminy C, B6, K oraz takie związki jak wapno, błonnik czy beta-karoteny. Oczywiście, żeby rzeczywiście dostarczyły nam niezbędnych składników odżywczych trzeba je odpowiednio przyrządzać. Ile gotować zielone warzywa, jak brokuły czy szparagi podaje stoliczku.pl, wyjaśniając pokrótce dlaczego ma to tak duże znaczenie. Dotyczy to oczywiście także innych warzyw, nie tylko w tym konkretnym kolorze.

Po jakie czerwone warzywa warto sięgać?

Czerwone warzywa pozytywnie wpływają przede wszystkim na układ krwionośny, mają działania antyoksydacyjne oraz regulują poziom cholesterolu. Dodatkowo są bogate w składniki odżywcze typu potas, mangan, fosfor, żelazo, błonnik, kwas foliowy, witaminy A, C, B6, K oraz związki z grupy flawonoidów, dzięki czemu wspomagają hamowanie procesów starzenia. Najlepiej sięgać po takie czerwone warzywa jak pomidory, burak, czerwona papryka, rzodkiewka, czerwona fasola, czerwona kapusta, rabarbar.

Czym wyróżniają się niebieskie i fioletowe warzywa?

W przypadku niebieskich warzyw, takich jak bakłażan, oliwki, kapusta czy marchew w swojej ciemnej odmianie, mamy do czynienia z  niezwykle dużym bogactwem antocyjanów, czyli silnych przeciwutleniaczy. Posiadają one takie składniki odżywcze jak witamina C i błonnik, dzięki czemu pozytywnie wpływają na układ krążenia, trawienny oraz nerwowy. Niektóre badania mówią także o ich antyrakowych właściwościach.

Jakie składniki odżywcze mają żółte i pomarańczowe warzywa?

Szukając żółtych i pomarańczowych warzyw, warto sięgać przede wszystkim po: żółtą i pomarańczową paprykę, bataty (odmiana ziemniaka) i dynię. Są one niezwykle bogate w beta-karoten, luteinę, zeaksantynę oraz likopen. Dostarczają one dużej ilości witaminy A i C, dzięki czemu pozytywnie wpływają na stan skóry, opóźniając proces starzenia. Dodatkowo wzmacniają też ściany naczyń krwionośnych oraz zwiększają przyswajalność żelaza. Chronią przed chorobami układu krążenia, nowotworami oraz chorobami związanymi z podeszłym wiekiem.

Co zawierają białe warzywa?

Wśród białych warzywa, po które warto sięgać, należy wymienić: pietruszkę, rzepę oraz seler. Są one bogate w liczne witaminy z grupy B, a także PP, nieco mniej witaminy C, a także K. Oprócz tego zawierają w sobie foliany i takie składniki mineralne jak żelazo, cynk, magnez, wapń, fluor, mangan i potas. Mają w sobie także całkiem sporo błonnika pokarmowego. Są w stanie uszczelnić naczynia krwionośne, wpływają na prawidłową krzepliwość krwi, poprawiają kondycję skóry, a także nie są bez znaczenia przy wydzielaniu śliny i soków trawiennych czy żółci. Poprawiają drożność jelit i zapobiegają wzdęciom i zaparciom, mając przy tym właściwości przeciwutleniające.

Leave a comment