Zdrowe zmiany w codziennym odżywianiu. Jakie wprowadzisz szybko?

Nie tylko widoczna nadwaga świadczy o złej diecie. Błędy żywieniowe mogą wpływać także na brak energii, uporczywe zmęczenie, problemy z cerą, włosami, czy paznokciami. Skutki niezdrowego odżywiania się są bardzo dalekosiężne i mogą nawet zaważyć na naszym życiu. Jeśli więc zastanawiasz się, co mógłbyś zmienić, aby lepiej zadbać o swoje zdrowie, to odpowiedź jest prosta – przyjrzyj się swojej diecie.

Jak się zdrowo odżywiać ?

Odpowiedź na to pytanie jest dosyć złożona. Nie ma jednego, uniwersalnego modelu odżywiania, gdyż każdy organizm ma nieco różniące się od siebie potrzeby. Jest jednak kilka złych nawyków, które każdemu  przynoszą szkodę i warto je zastąpić czymś, co nie wpłynie negatywnie na nasz organizm. Nie wszystkie zmiany da się też wprowadzić z dnia na dzień. Szczególnie wymagające są różnego rodzaju diety, takie jak dieta ketogeniczna, dieta kopenhadzka, czy dieta dr Dąbrowskiej, których stosowanie powinno się skonsultować z lekarzem, poza tym wymagają zazwyczaj totalnej zmiany nawyków żywieniowych przynajmniej na jakiś czas.

Jak więc sprawić, żeby nasz jadłospis nie uległ całkowitej zmianie, a jednocześnie był dla nas zdrowszy? Trzeba wprowadzać zmiany małymi kroczkami, rezygnując lub ograniczając znacznie stosowanie niektórych składników, takich jak np. sól i cukier. Czym zastąpić sól kuchenną podpowiada www.cafe-mama.pl, podobnych artykułów znajdziemy w sieci bardzo dużo i naprawdę warto z zawartych w nich pomysłów korzystać.

Czym zastąpić słodycze?

Słodycze są czymś, z czego większości z nas najtrudniej zrezygnować. W wielu przypadkach można mówić wręcz o uzależnieniu od cukru. Słodycze zawierające cukier, a więc praktycznie wszystkie, zwiększają wydzielanie dopaminy i serotoniny, które są neuroprzekaźnikami odpowiadającymi za nasze dobre samopoczucie. Niestety uczucie szczęścia po zjedzeniu czegoś słodkiego trwa krótko, a konsekwencje, jakie potem odczuwa nasze ciało, są znacznie bardziej długotrwałe.

Jak wobec tego pozbyć się cukru ze swojej diety? Pierwszym krokiem jest ograniczanie go. Jeśli słodzisz kawę lub herbatę, to spróbuj konsekwentnie zmniejszać ilość cukru, aż w ogóle nie będziesz go używać. Nie kupuj słodyczy, jeśli ciężko ci się bez nich obejść, to spróbuj samodzielnie przygotować zdrowe przekąski. Aby nie dodawać do nich cukru, kup jego zamiennik, np. erytrytol, który ma znacznie mniej kalorii. Świetnym sposobem na zastąpienie ciastek lub czekolady jest przygotowywanie owocowych deserów. Można też zrobić samodzielnie batoniki z orzechów i suszonych owoców. Takie przekąski nie tylko dostarczają nam znacznie mniejszą ilość cukrów, ale również są źródłem cennego błonnika.

W czym jest błonnik?

Błonnik jest włóknem pokarmowym, które nie ulega trawieniu, a przy tym bardzo korzystnie wpływa na nasz metabolizm. Odpowiednia ilość błonnika w diecie pomaga oczyścić organizm ze zbędnych produktów przemiany materii, a także zapewnia poczucie sytości na dłużej. Źródłem błonnika są takie produkty, jak owoce (świeże i suszone), produkty zbożowe (przede wszystkim pełnoziarniste), nasiona słonecznika, dyni, chia oraz warzywa.

Leave a comment