Metoda BLW. Jak rozszerzyć dietę u dziecka?

Wprowadzenie do diety niemowlaka pokarmów innych niż mleko to ważny etap rozwoju. Może wydawać się, że rozszerzanie diety u dziecka jest skomplikowane i trudne. Ale wymyślono metodę, która nie tylko wszystko ułatwia, ale daje świetne rezultaty i utrwala zasady zdrowego odżywiania.

Karmienie niemowlaka

Pierwszym i podstawowym pokarmem niemowlęcia jest mleko. Niezależnie, czy jest to mleko mamy czy mleko modyfikowane, jest ono w stanie w pełni zaspokoić potrzeby żywieniowe dziecka przez pierwsze miesiące życia. Do pierwszego roku życia dziecko ma pełne prawo żywić się głównie mlekiem, a wprowadzania pokarmów stałych powinno odbywać się łagodnie i stopniowo. Na tym etapie bardzo ważne są zasady zdrowego odżywiania: jak najmniej przetworzonych produktów, brak cukru, jak najwięcej warzyw i dodatek owoców.

Co to jest BLW?

Metoda BLW, czyli Baby Led Weaning opiera się na mocnej wierze w to, że maluch sam jest w stanie regulować sobie to, ile mleka, a ile innych pokarmów zje. Twórczynie metody wierzą, że dziecko, które ma dostęp do zdrowych produktów i ma szansę obserwować dorosłych z prawidłowymi nawykami żywieniowymi, samo zrezygnuje w pewnym momencie z mleka na rzecz pokarmów stałych. Jednak BLW jest metodą dość kontrowersyjną i może szokować.

Zasady BLW:

Dziecko zaczyna jeść pokarmy stałe, kiedy samodzielnie siedzi.

Dopiero, gdy dziecko opanuje tę umiejętność jest w stanie prawidłowo przełknąć pokarmy, które nie są płynne. Wówczas wykształca się prawidłowe napięcie w krtani i zanika odruch wypychania z buzi stałych przedmiotów. Zatem dziecko rozpoczyna swoją przygodę z jedzeniem – dosłownie siadając z dorosłymi do stołu. I to nie koniec kontrowersji. Maluch dostanie do jedzenia dokładnie to samo, co dorośli!

Dziecko dostaje do jedzenia to samo, co reszta rodziny

Ugotowane na miękko warzywa, owoce w kawałkach, mięso bez niezdrowych dodatków, jajko w kawałku – to wszystko może dostać do jedzenia maluch, który już samodzielnie siedzi i rozpoczyna przygodę z BLW. Rodzina, która przestrzega zasad zdrowego żywienia z pewnością znajdzie w swoim menu rzeczy, które może podać dziecku. Zwykle zaczyna się od ziemniaków, brokułów, miękkiej marchewki  w kawałku czy pulpecików mięsnych.

Dziecko je rękami

Poczuć fakturę, wilgoć i strukturę zajadanych posiłków to ważne doświadczenie rozwojowe. Małe dzieci zaczynają jeść samodzielnie, rękami. Wystarczy czysta tacka od krzesełka, umyte rączki i można rozpoczynać ucztę. To, co spadnie na podłogę najpewniej zje pies.

Dziecko samo decyduje czy i ile zje

W BLW nie ma namawiania, samolocików, zabawiania i innych sztuczek wymyślonych, aby przekonać dziecko, żeby zjadło więcej. Maluch uczestniczy we wspólnych posiłkach i sam decyduje czy i ile zje z tego, co podadzą mu opiekunowie. Nadal ma prawo prosić o mleko i jest nim karmiony na żądanie.

Podajemy produkty gęste odżywczo i energetycznie

Dorośli, którzy przestrzegają zasad zdrowego odżywiania poszukują zwykle produktów, które są niskokaloryczne, ale mają sporo składników odżywczych. Stąd często unikają źródeł tłuszczy czy białka. Ale w przypadku małych dzieci należy poszukiwać produktów, które w małej objętości mają sporo zarówno kalorii jak i składników odżywczych. Stąd dla dzieci wybieramy pełnotłusty nabiał, wołowinę, tłuste ryby, nasiona, masło, oleje, kasze, pestki i orzechy (np. w postaci pasty tahini czy masła migdałowego).

Leave a comment